...Jom Klik!! Klik!!...Menarik & Cantik...

Selamat Datang ke Blog IbuDarwisy

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,
Terima kasih atas kesudian anda berkunjung ke blog saya.
Ampun & Maaf andai coretan saya tidak menyenangkan kalian...
Blog ini dibina sekadar ingin mengisi kekosongan masa & melapangkan fikiran ini...



TQ To All My Followers

Friday, December 14, 2012

Kisah malam Jumaat dan Cabaran membuat durian crepe & kek coklat MOIST...

hari jumaat sangat dinantikan...
esok cuti...bahagianya hidup...

dah banyak berhutang masa dengan Muhammad Yusuf Darwisy...tak lupa ayahnya jugak..hikhik

adakalanya...budak kecik tu sangat memahami ibunya...
(rasa dalam hati skrg : rindunye kat Darwisy)
Darwisy boleh dikatakan segalanya bagi aku...

tapi...Allah is #1 walau apa pun terjadi...

malam tadi menyiapkan sebijik kek coklat

cup cake tu lebihan adunan...
& beberapa DC yang ditempah...


Apa lagi nak cakap...
terima kasih Allah...walau sedikit rezeki yang Kau beri..apatah lagi banyak...aku sangat bersyukur....

just see time kat bawah gambar tu...
tahu tak...? Darwisy masih setia menemani aku...walau bunyi jugak rengekan "nak tido...jom teman Dawisy.." tapi Darwisy tetap bersengkang mata...
sesekali dia datang & cakap "Darwisy sayang Ibu..Darwisy teman ibu ..." bergenang air mata hokay...
tapi...nakalnya pun tak kurang hebatnya...
macam2 nak main...acu tart...cup kertas...mixer...habis dimainnya...
jap2 bukak peti ais..."huuuu...banyaknye durian Ibu"
budak sekecil itu...lebih dari 1 tu...kira banyak la kan..

ofkos...rentetan dari membuat segalanya itu...tido aku dah tak menentu...
sehingga satu masa dah bukak mata luas2 pun...tertutup sendiri tanpa dapat dikawal lagi...
hah...dasat...dasat...

bagi aku...kesusahan ini adalah satu kepuasan untuk dikenang suatu masa nanti...

nak menghasilkan sesuatu yang memuaskan hati pelanggan adalah satu yang sangat mencabar...
DC nampak senang...& memang senang pun...cuma tang kulit yang kuning bak isi Musang King tu je yang susah sikit...filling tu taruk je la kan...

walau apapun...DC 10x ganda senang dari membaking...
contohnya kek coklat moist...nape aku besarkan tulisan moist tu ? cabarannya ada disitu..nak dpat tekstur kek yang moist tu satu cabaran bagi aku... setakat ni...tak kurang 50 biji kek coklat seberat lebih kurang 500gm aku dah jual...
aku akui..adakalanya teksture kek aku kurang moist...tapi...dah bancuh kan...takkan aku nak buang kot...pelik sebab sikitpun bahannya aku tak kurang...begitu jugak stepnya...
tapi semalam...hampir 99% aku dah tau kenapa...kesilapan berpunca dari teknik aku yang salah...
ni aku cakap pasal kek hasil air tangan aku tau...air tangan orang lain mungkin lain pulak cara & petuanya...
ada jugak aku bertanya kat otai2 merangkap blogger yang dah pakar buat kek...
diorang sangat baik & tak lokek kongsi ilmu ngan aku...tapi bila belajar thru email ni...sangatlah tak praktikal kan...(tu laa...aku kan suke memandai...ampun ya sifu...)

aku sentiasa ingat kata2 ni "Baking isn't just about following a recipe. It's also about finding the reasons behind the facts. Be brave to experiment, even if the percentage of success isn't high. Always learn from past mistakes and never give up- Zack" 

#mahap la yer...bukan nak tunjuk pandai...ini sekadar perkongsian sahaja...

3 comments:

fieda said...

pandainya ibu darwisy buat doyan crepe..

Nana said...

boleh la sikit2

✿.。M.C 。.✿ said...

sayu bace entry ni.. mgkn sbb akak faham lelahnye dgn usaha ni.. betul ayat zu

"kesusahan ini adalah satu kepuasan untuk dikenang suatu masa nanti..."

Bangga dgn usaha zu..

rezeki biar sedikit asalkan berkat dari banyak melalaikan....

Tahniah zu.. akak doakan Zu akan pergi lagi lbh jauh dr ape yg Zu usahakan hari ini... teruskan ye.. (^_^)

Click!!!Intersting...........!!!