...Jom Klik!! Klik!!...Menarik & Cantik...

Selamat Datang ke Blog IbuDarwisy

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,
Terima kasih atas kesudian anda berkunjung ke blog ibuDarwisy.
Bisnes kecik ibuDarwisy
untuk tempahan kek atau sebarang pertanyaan, sila....

WASSAP
0133250140

FB : Zurina Razalee

Instagram : zurinaaffwisy

TQ To All My Followers

Friday, October 7, 2011

Ayah...kau juga penting bagiku...

Luahan hati :Kesah yg dicedok dari seorang insan

Rasulullah sendiri bila ditanya siapa yg paling disayanginya...berturut2 3 kali jawapan baginda "Ibu""Ibu""Ibu"
Kemudian baru "Ayah"

Mane2 org pun pasti jawapan yg sama kan...?sayang ibu...

Tiap kali "ibu" minta tolong, berkali2 jugak menangguh..& kadang2 langsung tak buat...
Ramai yang tak takut ibu...kan...?

Tapi kalau ayah...laju jer buat...kadang2 tak ikhlas langsung hati ni...(astaghfirullahalazim)

Satu hal lagi....Pelik tak kalau seseorang ni malu dengan ayah sendiri...???
tapi...adakah patut hal ini berlaku...???Mungkin juga jawapannya "YA" untuk beberapa hal tertentu...perasaan malu kepada ayah sendiri sebenarnya membataskan banyak perkara...

Kecik2 ayah pendiam & cepat melenting...
Buat bising time ayah tido..memang alamat nak kena sergah la tu...
Disebabkan sifat ayah yg pendiam & kalau bercakap time2 tertentu je tu...keadaan ini yg mencipta rase malu seorang anak kepada ayahnya..mugkin jugak laaa...
Tapi sebenarnya ayah sayang kepada anak2nya...

Bila masa pun berlalu...ayah dah semakin tua...
Sikap ayah tak macam dulu lagi...banyak bercakap... itu & ini...
Dalam menghabiskan sisa2 hidup ini jugak...ayah banyak mendalami ilmu Allah...
Berbagai petikan ayat al-Quran minta disalin & dibacakan terjemahannya...

Dalam hati ni...Arrrgghhhh...malas betul bile tiba part ni...malas nak ambik al-Quran terjemahan...
Sambil mencebik bibir di belakang pandangan ayah...
Sekali lagi..."astaghfirullahaalazim"....kenapa sampai jadi macam tu....
Dengar sangat bisikan syaitan jahanam tu...
Perkara sebaik itu tak nak lakukan...mungkin ini dikatakan "penyakit hati' seperti yg Ustaz Sarhan katakan...

Zaman muda ayah dulu mungkin banyak perkara yang telah ayah abaikan...ambik remeh perintah Allah..tapi Allah masih sayangkan ayah kan...?
Dibukakan pintu hati ayah...tak tahu la berapa luasnya tu...
Lembutkan hati ayah...menerima banyak ilmu agama tak putus2 setiap hari...
Takkan tak boleh bantu ayah...???Dulu ayah hantar mengaji sampai khatam Al-Quran...
Sekarang ayah dah tak nampak...kalau nampak pun mungkin tak mengenal tulisan jawi...

Penglihatan ayah seakan dimamah usia yg sudah tua itu...

Sekarang ayah masih diberi nafas...masih lagi boleh berbicara & berjalan sana sini...
Sekarang jugak kau tak suke dengar suara ayah...marah disebabkan sikap ayah begitu...

Bersabarlah wahai anak muda...suatu masa kau juga akan sampai dimana tempat ayahmu berdiri sekarang...

Tidak akan rugi sedikitpun dari kesabaran yg tertanam dihatimu itu...
Hargailah ayah selagi hayatnya dikandung badan...

Ibu...???
Sudah pasti terpahat di hati ini...buat selamannya...

AYAH & IBU...kedua2nya adalah jambatan untuk kau meniti hingga ke syurga...

Wallahualam...

2 comments:

Lady of Leisure said...

sebak baca.. betul2.. hargailah sementara mereka ada kan..

Rin_Aff said...

lady...ye..perpisahan tu pasti akan berlaku...sama ada kita @ dia yg akan pergi dulu...Allah shj yg tahu

Click!!!Intersting...........!!!