...Jom Klik!! Klik!!...Menarik & Cantik...

Selamat Datang ke Blog IbuDarwisy

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,
Terima kasih atas kesudian anda berkunjung ke blog ibuDarwisy.
Bisnes kecik ibuDarwisy
untuk tempahan kek atau sebarang pertanyaan, sila....

WASSAP
0133250140

FB : Zurina Razalee

Instagram : zurinaaffwisy

TQ To All My Followers

Friday, May 20, 2011

Berpantang

Kata mak aku kalo orang bersalin ni macam buah mangga masak yang memang gugur secara sendiri/nature. Tapi kalo gugur ni macam buah mangga muda dipetik dari tangkainya, jadik banyak getah yang meleleh-leleh. Jadik kata arwah mak lagi la kena jaga. (dipetik dari SINI)


Orang keguguran sebenarnya perlukan penjagaan lebih daripada orang bersalin. Ade jugak terbace kat satu majalah yg mengatakan orang bersalin ni nak panas2 je..tapi orang yang keguguran pulak tak boleh panas & tak boleh sejuk...Macam mane tu yer...??Aku sendiri pun tertanye2...Kenape & mengapa & bagaimana..?? Konpius...

Tapi..baik bersalin mahupun keguguran & sewaktu dengannya...Ayah aku pulak cakap takleh makan sayur2...sbb kebanyakan sayur tu sejuk..nanti badan mudah masuk angin...senang la sakit2...Yang pedas2 memang tak boley jugak...Tapi ade sesetengah orang buat sambal ikan bilis goreng (minyak tu ditos la..)...Ade jugak yang kate kena makan yg kering2 aje..jangan makan yg berair...yang ni ramai org kate mitos aje...Sbb ibu yang lepas bersalin terutamanya perlukan air sbb nak menyusukan bayi nanti...
Aku sendiri lebih suke kalo ikan bilis digoreng ngan halia garing2 dan dicampur ngan serbuk lada hitam...berselera je...

Ape yang penting sekarang ialah jangan sesekali angkat yg berat2..itu pantang yang wajib dipatuhi...
Jadi...untuk itu, selalu lah aku perlu mintak tolong orang...
Keje kat opis pun mesti kena hati2 & sentiasa kena ingat supaya diri ini tak angkat yg berat2...

Serba salah tu memang ade laa..sbb semua kawan kite yang angkat..aku pulak takkan nak tengok aje...
Kawan2..terima kasih sbb memahami...yang dah kawen memang sgt faham...yang bujang2 tu..nnti kalo korang dah kawen...lagi la korang paham...

(Berangan sat)...kalo jadi suri rumah lagi bess kan..???Keje rumah tak siap takde sape nak marah..apatah lagi nak menilai & bagi markah..(",)

8 comments:

✿.。M.C 。.✿ said...

jaga kesihatan bebaik ye.. (^_^)

p/s: klu jd surirumah nnt fenin cr duit tuk sopink plak.. xkan weekend pun nk duduk umah gak kan?!

make it urlife easy dear...just u can decide what is ur mind talk, ur heart think.. (^_^)

ashra said...

jaga kesihatan bebaik k?pantang leklok.mudahan kita sama2 ada rezki lagi..insyaallah..sama2 doakan..

btw,suka ayat bawah skali tu.keke

ye btul..tak sapa marah kalu kerja umah tak siap.lambat siapkan pun takpe.tp janganla over! hehehe..kena sedar diri gak.keke

linda a.k.a ibusumaiyah said...

berpantang bebaik yer ibu darwish...:)

Rin_Aff said...

M.C: tq...

ehehehe...betoi tu...kalo sndri punye income tak yah tggu2 & mintak kat somi...bole sopink anytime...

tenkiu again...

ashra: tq...amiiin...mudah2an...

jadi suri rumah pun tanggungjawab besar jugak kan...??hehe...

ibusumaiyah: tq...(",)...

PinKy MoMMa said...

mari join i ddk umah hehehe ;)
walaupun pada mulanye agak kekok..tp dh lama2 terpenat sudeh ahahaha..ddk umah penat uuu ;)

PinKy MoMMa said...

mari join i ddk umah hehehe ;)
walaupun pada mulanye agak kekok..tp dh lama2 terpenat sudeh ahahaha..ddk umah penat uuu ;)

Rin_Aff said...

pinky momma: tp syiok kan drpd org gi keje nii...
lgpun blh 100% jage anak...
alangkah besnye...

♥Mrs.Eady♥ said...

teringt mase berpantang,duk rumah jaga diri ngn anak je xde org tunggu..hihi...semua kene buat sendiri..

Click!!!Intersting...........!!!