...Jom Klik!! Klik!!...Menarik & Cantik...

Selamat Datang ke Blog IbuDarwisy

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,
Terima kasih atas kesudian anda berkunjung ke blog ibuDarwisy.
Bisnes kecik ibuDarwisy
untuk tempahan kek atau sebarang pertanyaan, sila....

WASSAP
0133250140

FB : Zurina Razalee

Instagram : zurinaaffwisy

TQ To All My Followers

Thursday, April 14, 2011

Aku cuma berpegang pada JANJI...tolong settlekan...!!!

"Kalau tak berutang..tak berete dik oiii.."Mcm tulah bunyinya kata2 sorang hamba Allah ni..
Kekadang ade kebenarannya kata2 tu.
Contohnya beli kete, rumah, perkakas rumah dll.
Bagi golongan berpendapatan tak seberapa macam aku ni...mane nak cekau duit nak beli kete, rumah secara tunai...Impossible...!!!
Tapi...korang percaya tak...ade orang boleh beli kete, rumah secara tunai...
Yang cter kat aku ni pun kawan baik aku yang sekarang ni tengah continue study kat USM...
Tahniah buat kawan aku kerana berjaya wat PhD dlm bidang engineering...tabik laaa...

Gini cternye...kawan kepada kawan baik aku ni suami istri...dua2 pun ade degree...
Korang boleh agak la kan brp gaji diorg kan...Hidup diorang ni sgt sederhana...pakai kete second hand & nampak buruk sgt...tgok pun mcm tak caye...baju toksah ckp la...selagi tak koyak diorg still pakai...
Sampai dah ade anak pun mcm tu la life diorang...shopping jauh skali laa...
Tapi pada satu hari ni..kawan aku terserempak diorang naik toyota innova...
Kawan aku pun tegor la wife die...borak punye borak...sampai la wife die tercrite yg diorang bli Innova secara cash...rumah pun diorang bli cash...
Kawan aku mesti la pelik kan...tanye punye tanye ..rupe2nye selama ni diorang kumpul duit diorang semata2 takmo berhutang...


يغفر للشهيد كل شيء إلا الدين
Ertinya : " Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia)" ( Riwayat Muslim, 6/38)


Rasulullah SAW juga kerap mengajar umat islam agar berdoa dilepaskan dari hutang :

اللهم إني أعوذبك من المأثم والمغرم ( الدين ) , فقيل له : إنك تستعذ من المغرم كثيراً يا رسول الله ؟ فقال : " إن الرجل إذا غرم حدث فكذب , ووعد فأخلف"
Ertinya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMU dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, whaai Rasulullah ? ; Baginda menjawab : " Jika seseorang berhutuang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari" ( Riwayat Al-Bukhar, 1/214 )

Hutang...walaupun seposen wajib bayar...
Aku berharap supaya Allah permudahkan aku dalam melangsaikan hutang piutang (mcm byk je kan...hehe) aku. Bimbang jugak kalo ade yg aku terlupe...Tapi sipolan ingat aku tak nak bayar...haru biru dibuatnya...

Kepada yang berhutang ngan aku...aku senantiasa berdoa semoga Allah jugak akan memudahkan kalian membayarnya...kalo sehengget due takpe...aku boleh halalkan...tp ribu riban...hukhukhukhuk...boleh batuk berdarah tau...
Manusia berpegang pada JANJI...so...plzzzz tunaikan...
Selagi tak terbayar hutang tu...korang pasti dibelenggu...hati & fikiran takkan senang...
Korang berbelanja la byak mane pun...aku tak dengki korang nak bli ape..nak mkn ape...tapi terkonpius pulak aku bile korang bole tayang2 tu semua sedangkan korang tak settle lagi hutang korang.

Lebih buruk lagi apabila terdapat sesetengah individu yang meminjam dengan niat untuk tidak memulangkan kembali. Sebagaimana Sabda Nabi SAW : 

من أدّان أموال الناس يريد أداءها أدى الله عنه , ومن أخذها يريد اتلافها أتلفه الله
Ertinya : Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya" ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 ) 



6 comments:

rizaros said...

sabarnya kak :) Allah tahu kita di pihak kebenaran...
>>singgah dari blog abg ben.. dah follow.. jom follow sy jgak untuk semangat sy bblog :)

Rin_Aff said...

mula2 mcm kureng sabar...
tp lepas akak dah trus trang & somi akak pun ckp..dah2 laa..die bukan budak2...kalo tak bayar die sndri bole pikir akibatnya...

thanx...i'll follow u back

tiQz said...

kalau x bayar utang... nyawa tersangkut ooooo....

Rin_Aff said...

tiQz, itu yg paling takot tu...
sbb urusan sesama manusia kan...
spe2 pun kena berbalik pd org tu laa...

ashra said...

perghh..
bagusnye org gtu..btul2 tak nak ada hutang.hehe

tapi,rumah pun nak beli cash gak ke ek nanti..
hehe..kagum2.. =p

Rin_Aff said...

Aah...saya pun sgt kagum dgn org tu...
1st time dengar org bli rumah cash...kecuali businessman ,ahli korporat & seumpanya laaaa...

Click!!!Intersting...........!!!