...Jom Klik!! Klik!!...Menarik & Cantik...

Selamat Datang ke Blog IbuDarwisy

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,
Terima kasih atas kesudian anda berkunjung ke blog ibuDarwisy.
Bisnes kecik ibuDarwisy
untuk tempahan kek atau sebarang pertanyaan, sila....

WASSAP
0133250140

FB : Zurina Razalee

Instagram : zurinaaffwisy

TQ To All My Followers

Friday, March 18, 2011

Tulun....Dosa @ Pahala...??

Pukui 5pm sat lagi aku dah nak balek...
Tapi...sblm balek ni aku nak wat satu n3...
Tentang menghormati perasaan org laen...

Sebagai manusia kita saling memerlukan..
So...mesti kena mntak tulun ngan org laen..
Btoi tak...?
Ade ke org yg x pernah mntak tulun seumur hidup die...???
Jawapannya..mestilah tidak...

Namun...sblm meminta tulun tu..elok laa kalo kite bukakkan mate & hati kite luas2...
Semua aspek harus kite tengok & pertimbangkan...

Pertolongan kite mntak tew urgent sgt tak...?melibatkan nyawe ke...??
Kite nak mntak tulun ngan sape...??
Org yg kite mntak tulun tew mcm mane keadaan die..??
Mase mntak tulun bile..??
Dan mcm2 laa..mungkin korang bole tulun pikirkan utk aku...(hehe..ayat jahat...)

Tolong-menolong tew amalan mulia...tp kena ingat...
Jgn sampai kite x ikhlas bile menolong org...

Amat tidak wajar kalo org dah tulun kite..then kite ambik kesempatan utk menyuuh org itew berkali2...wlupun hal yg kecit2...
Tak semua org yg apb disuruh & die mengangguk2 tande setuju tew benar2 ikhlas nak tulun kite...
Ade jenis org...die tak pandai nak katakan tidak...
So...ade beberapa perkara yg kite tak nak buat pon..dengan x ikhlasnya kite buat gak...
Tak kesah la kan...janji tulun..dosa pahala Allah tentukan...

Ape yg paling x bessnyer..bile kite trus trang x dpt tulun org tew...then die pakserela kite gaks...
Maksud pakse ni bukan laa die ugut nak bunuh ke ape...
tapi...pakse dengan cara terhormat..(ayat bapa aku ni..)
maksudnye...die cube memaksa kite dgn menggunakan kata2 yg lembut...
Dan akhirnya kite kena gaks tulun die...

Semua ini membuatkan seseorang bole jadi buntu...stress...
nak pulak org tew saudara terdekat kite...
Sebabnye...mungkin die dah xde perasaan nak hormat perasaan org laen...
speechless....

6 comments:

Edura Hanum said...

kdg2 susah juga nak kata "tidak" bila kita nak menolak.tapiii tue ar..xsampai ati nak kata xblh kan..susah jadi org baik nie.kan xditolong wat muka lak.tue yang xsyok

hunybie said...

gud entry..

org dulu-dulu:
org berbudi,kita berbahasa..

org skarang:
org berbudi, len kali leh mintak tolong lagi..
tym mintak tolong ayat maneh bukan men lg..
xpe kalau tak balas pon tp leh perli2..hat 2 mmg xleh tahan

Rin_Aff said...

anum::yg tarik muke tu yg x leh tahan tew...
nak marah..anak org...
kalo adik beradik sndri ok lg..
alih2..pendam je laa dlm ati...

hunybie::hat yg perli2 ni lg laa mkn dlm..
rase mcm nak pelangkung kepala die tp...
iman masih tebal...hehehehehehehe

MuMMy CHoMell said...

(^_^) manusia dijadikan dgn mcm2 rupe n ragam.. kite x boleh lari dr semua hukum alam nih.. ikhlaskan saje.. semoga esk lusa ada hikmah n rahmat menanti kite.. hari ni hari org esk lusa mgkn ari kite.. jgn dikire dosa dan pahala kerana hanya Dia maha mengetahui.. moga tuba yang kite dapat menjadi sesuatu yg berguna utk kite kelak.. (^_*)

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

smakin fenin dgn sikap manusia skrg kan..
eh tapi sokong pula dgn kata hunybie ;p
selalu berdepan ngan manusia2 cmni masa keje dlu..paksa rela sllu terjadi huhu..nak melawan x pandai..walaupun dlm ati geram!

x pe la yang..u ikhlaskan je ye ;)

Rin_Aff said...

MuMMy CHoMell::aah..yg baik akan mendpt balasan yg baik @ mungkin jauh lebih baik...

Pinky Momma::boleh tak kalo mula2 x ikhlas tp lepas dah tulun tu rase nak ikhlaskan pulak...
bole la kan...??dari x ikhlas langsung..dose je dpt...(",)

Click!!!Intersting...........!!!