...Jom Klik!! Klik!!...Menarik & Cantik...

Selamat Datang ke Blog IbuDarwisy

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,
Terima kasih atas kesudian anda berkunjung ke blog ibuDarwisy.
Bisnes kecik ibuDarwisy
untuk tempahan kek atau sebarang pertanyaan, sila....

WASSAP
0133250140

FB : Zurina Razalee

Instagram : zurinaaffwisy

TQ To All My Followers

Monday, March 28, 2011

Glycemic Index (GI)...Parameter makanan...

Dah semakin meningkat umur ni..
Sebok la pulaks nak jage pemakanan...
Dulu pun jage gak..cume kureng jage je..
Main belasah...janji tekak bole trime..jaaallaann..

First time jumpe term GI nii...
So nak huraikan dgn panjang lebar tak brp pandai...
Jadi aku petik jer dari sumber2 yg boleh dipercayai...

Secara umumnya...kite harus pilih mknan yg mmpunyai GI yg rendah...iaitu kurang <55
Ini khusus untuk mkann berkarbohidrat..
Kalo korang ambik mknan yg ade GI tinggi...
Akan berlaku fenomena yg dipanggil Insulin Spike...
Ketika fasa ini, insulin akan dirembeskan dengan mendadak pada kadar yang banyak, untuk membantu transportasi glukosa ke dalam sel.(lagi...)
So...paras glukos dalam badan kite akan turun dgn mendadak..
then..otak mula la fikir lapar..lapar..lapaaaarrrr...
sbb tu kite rase nak mkn je...
salah satu cth ialah meehoon goreng...
kalo biar perkara ni berterusan nnti akan berlaku kerosakan pada insulin...
so...mendorong kpd diabetes & penyakit yg seumpanya...
 
Tembikai pun mmpunyai GI yg tinggi...
So..jgn sesekali membuat andaian bahawa semua buah tu baik utk kesihatan...

Kalo korang nak tau lebih lanjut boleh bace kat SINI....SANA...SITU(versi omputih)

2 comments:

Dda Ly said...

owh, fakta berguna...thanks for sharing ye ibu darwisy...:)

meh ke rumah..
~Addina Dania sayangku~
keep in touch ye..♥♥♥

Rin_Aff said...

Dda:I'll visit ur blog...okesss...
nice to know u..dear

Click!!!Intersting...........!!!